lördag 16 mars 2013

Vaniljsås på äkta råvaror

Vi älskar vaniljsås i vår familj. Vi har fruktträd och bärbustkar i trädgården och plockar även ganska mycket blåbär på somrarna som vi sedan fryser in. Det finns alltså gott om råvara till goda pajer. Och till det äter vi förstås vaniljsås, mycket vaniljsås. Först var det snabbmarsan som gällde men när ja började intressera mig för matens innehåll och läste innehållsförteckningen tröttande jag på den och bytte till kokmarsan. Den var betydligt trevligare och hade dessutom fördelen att man kan välja sockermängd själv (för vår del betyder det ca hälften av mängden de föreslår på förpackningen).

Kokmarsanpulvret består till största delen av modifierad stärkelse, sedan följer vaniljarom och färgämne. Modifierad stärkelse är ett förtjockninsmedel. Det utvinns ur stärlelse från t ex majs som sedan förändras kemiskt med olika syror, enzymer och oxidationsmedel. Det är inte tillåtet i ekologisk produktion. (källa: "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson). Se för övrigt hemsidan Äkta vara där det bland annat finns en lista där alla E-nummertillsatser är beskrivna. Jag kan verkligen rekommendera böckerna "Äkta Vara" och "Den hemlige kocken"  till den som vill veta vad maten egentligen innehåller. Jag kan lova att det blir vissa förändringar på matsedeln hemma efter att ha läst dem.

Så nu till vaniljsåsen igen. Marsansåsen var en av de saker jag rensade ut när jag läst Mats-Eric Nilssons böcker. Jag började pröva att göra egen vaniljsås efter en massa olika recept men jag blev inte nöjd med något. Jag började experimentera och hittade till slut ett recept som jag är helnöjd med. Här kommer det, det är en stor sats, jag vet, men då blir det jämna och bra siffror.

Recept på vaniljsås

8 dl mjölk
3 äggulor
1 msk socker
6 tsk maizena
Blanda ingredienserna ovan i  en kastrull. Koka upp under ganska intensiv vispning. Koka någon minut, vispa hela tiden.
Låt svalna till ättemperatur. Häll sedan i:
3 tsk vaniljsocker
3 tsk vanillinsocker

Jag väljer medvetet att ta vanillinsocker och vaniljsocker istället för vaniljstång eftersom jag tycker om vanillinsmak men inte äkta vaniljsmak. Vill man ha en fullt ut äkta sås tar man vaniljstång, kan dock inte mängderna på det.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar