onsdag 27 mars 2013

Ekologiskt påskgodis

Mina barn är stora nu men vill ändå att vi har godis till påsk. I år bestämde jag mig för att bara köpa ekologiskt godis. Eftersom jag inte är så intresserad av godis själv hade jag ingen koll på det ekologiska utbudet men jag blev riktigt positivt överraskad. Jag besökte Coop Forum och Ica Maxi i vår stad och hittade ett antal olika sorter, det här är vad jag fick med mig hem:


Änglamark hade tre olika sorter: sura pinnar, lakritsbjörnar och vingummibjörnar. Jag hittade också Ekorrens "klassisk blandning". Sedan blev det ett antal olika chokladkakor med olika smaker. Utbudet var med andra ord riktigt bra, mycket bättre än jag trodde.

En stor poäng med att välja just smågodis ekologiskt är innehållet. Här är innehållsförteckningen för Änglamarks vingummibjörnar:


Istället för konstgjorda smakämnen är de smaksatta med fruktjuicekoncentrat, och den glansiga ytan har de fått med solrosolja och karnaubavax. Det låter betydligt trevligare än de långa listor av skumma ingredienser som finns på vanligt smågodis, läser man dem tappar man lätt godissuget.

För chokladen är ju vinsten också hur arbetarna på kakaoplantagen har haft det, alla chokladkakorna utom Coop Prima är förutom ekologiska även rättvisemärkta. Det är ju också så att enbart att de är ekologiska gör att man sluppit bekämpningsmedlen.

Ett hett tips inför helgen är alltså att satsa på ekologiskt godis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar