torsdag 14 mars 2013

Mejeriprodukter, Arla och lite till

Det hela började med att jag av en händelse vände på Bregottpaketet (blå Bregott) och läste på undersidan att grädden kunde komma från Damnark och Finland. När vi bytte ut margarin mot Bregott för några år sedan stod det inte så, då var det svensk grädde i Bregott.  Jag läste också någonstans att Arlas Yoggi kan vara gjord på dansk mjölk ( tillverkad i Danmark dessutom), beroende på vilken smak det är på yoghurten.

När jag var och handlade i förrgår tänkte jag extra på att kolla mejerivarorna jag brukar köpa, och även titta på alternativa märken. Jag besökte både en ICA-butik och en COOP-butik och tittade på olika sorters grädde (visp, mellan och matlagning), några olika sorters fruktyoghurt och Bregott inklusive ICA stek o bak som är en Bregottkopia.

På ICAs grädde står inte mjölkens ursprungsland. Ingen i affären kunde svara på mjölkens ursprungsland, de påpekade bara att den ovala märkningen där det står SE visar att den är tillverkad i Sverige. Men det säger inget om varifrån råvaran kommer.

På Arlas produkter står det oftast inte ursprungsland för mjölken, bara var produkten är tillverkad. Inte här heller kunde affären ge svar.

På Coops yoghurt stod att den var svensk men den innehöll tyvärr så mycket aromer, färgämnen och annat tåkigt att den föll bort som alternativ. På Coop mellangrädde stod inget om mjölkens ursprung.

När jag kom hem mailade jag kundtjänst på ICA, Coop och Arla. Här är delar av svaren.

Coop:
"De flesta produkterna produceras av svenska mejerier och har då mjölk från Sverige. På förpackningarna står det var de produceras."

ICA:
"ICA Mellangrädde och ICA Matlagningsgrädde kommer från Sverige".

Arla:
Här var det svårt att få tydliga svar, hon gick runt frågorna hela tiden. Här är det som gick att få fram:
 "Yoggi Fri är tillverkad i Linköping och är tillverkad med svensk mjölk."
"Alla produkter från Arla som har den röda Arla-kon på förpackningen är till 100 % tillverkade av svensk mjölk." 
"Bregott Ekologisk innehåller alltid svensk grädde."
"Svenskt Smör från Arla innehåller alltid svensk mjölkråvara"

På förpackningen ska det finnas en oval märkning som är märkt SE 10.. EC. Numret visar viken fakrik som tillverkat råvaran, en lista på dessa finns här.



Om det står SE betyder det att det är tillverkat i Sverige. Men observera att den här märkningen inte säger någonting alls om varifrån råvaran (i detta fall mjölken eller grädden) kommer från!!

Min känskla är att företagen, speciellt Arla, försöker smyga in utländsk mjölk och grädde i sina produkter. Frågan är hur länge Arla Ko garanterar svensk råvara, ingenstans på nätet hittar jag någon text som garanterar det. Tittar man på Arlas hemsida och går in på olika produkter skulle jag vilja se där varifrån mjölken kommer men de nämner inget någonstans på hemsidan om mjölkens ursprung.


För min del så fortsätter jag att köpa ICA mellangrädde och matlagningsgrädde. Också Yoggi Fri, som vi brukar köpa för att den inte innehåller några onödiga tillsatser. Däremot får det från och med nu bli ekologisk Bregott (gul) istället för grön och blå. Några alternativa märken har jag inte hittat, ICAs variant tillverkas inte i Sverige. När det gäller ost får det bli Arla Ko eller ännu hellre ost från något annat svenskt mejeri som använder svensk mjölk, det finns ibland mer lokala ostar i vår butik. Jag ska också hålla ögonen öppna för andra mindre kända märken på yoghurt och se om jag hittar någon som både är helsvensk och inte innehåller onödiga tillsatser.

Jag längtar verkligen efter en dag då jag kan se på alla livsmedel varifrån råvarorna kommer, och även var de tillverkats och förädlats. Först då kan jag göra val på riktigt.



 

4 kommentarer:

  1. Byter också till ekologisk bregott, jag tycker det är skamligt att mejerivaror inte består av svensk råvara och inte är producerade i Sverige. Det borde väl vara det enklaste liksom. Och jag betalar gärna ett par kronor mer för varorna ifall det skulle vara det som är skillnaden.
    /AnnaCarin

    SvaraRadera
  2. Sicket virrvarr! Varför ska det vara så svårt?

    SvaraRadera
  3. ARLA FOOD ägs numera av svenska, danska och tyska bönder. Produkter från ARLA kan komma från dessa länder. Den TV-reklam (januari 2015)som framhäver Sverige som ursprungsland är inte helt överensstämmande med verkligheten.

    SvaraRadera
  4. Hej Gjorde samma sak som du o tittade på förpackningarna. Blev förvånad. Ang Arlas ko, hur många vet att det bara är dom produkterna som är "riktigt svenska". Arla är inte så "högljudd" i sin marknadsföring om detta. De flesta konsumenter tror att Arla = svenska produkter. Bregott korna på tv borde väl visa bilder på sina utländska kamrater

    SvaraRadera