onsdag 29 maj 2013

Om solkräm

Jag är ingen soldyrkare, är helst i skuggan, men ibland blir det ju så att jag är länge i solen mitt på dagen, t ex när jag cyklar hem från jobbet. Då är det bra med solskydd i någon form, i synnerhet om man har känslig hud som jag. Jag har varit skeptisk till solkrämer, de innehåller väldigt mycket skumma ingredienser men nu har jag hittat en som verkar betydligt trevligare, nämligen EcoCosmetics. Den är ekologisk (eco-certcertifierad), den har enbart fysikaliskt skydd och den innehåller inga nanopartiklar. Den finns med olika solskyddsfaktor.


Företaget skriver såhär om den på sin hemsida:

  • CO2 neutral produktion
  • Omedelbart skydd
  • Enbart fysikaliskt filter: 100% naturligt ursprung
  • Ingredienser av naturligt ursprung
  • Vattenfast
  • Vegan
  • Utan syntetiska färger, parfymer eller konserveringsmedel
  • Innehåller inte PEG, SLS eller parabener
  • Innehåller inte petroleum, paraffiner eller silikonderivat
  • Ingen nanoteknik
  • Inga genetiskt modifierade ingredienser
  • Ej testad på djur (varken slutprodukt eller råvaror)
  • Rekommenderas för barn

  • Jag tillverkar mycket av mina hudkrämer och andra hygienprodukter själv så jag kan berätta att PEG, SLS, parabener, petroleum, paraffiner och silikonderivat är kemikalier man är glad om man slipper smörja in sig med. Sen är jag glad om jag kan handla produkter från ett företag som satsar på andra viktiga värden som CO2-neutral produktion och att inte testa på djur.

    Krämen köpte jag från Vitaminvaruhuset på nätet, fraktfritt. Priset kändes helt ok.

    En solkräm ska ha bra skydd för både UVA och UVB-strålning. För en förklaring på vad UVA och UVB innebär, se Strålskyddsmyndighetens sida här.  En solkräm med fysikaliska filter innehåller något ämne, t.ex. titandioxid, som består av små partiklar som reflekterar bort UV-strålningen från huden. Om det är nanopartiklar innebär det att titandioxiden (eller annat ämne) är så finfördelat att partikalrna är så små att de kan tränga in genom huden. Vad de kan orsaka inne i kroppen är det väl ingen som säkert vet. I kemiska filter däremot absorberar molekylerna UV-strålningen och omvandlar denna till oskadlig strålning, dvs. det sker en kemisk reaktion.  På Läkemedelsverket kan man läsa mer utförligt om det här, se här.

    I Ny Teknik finns en artikel, kan läsas här, där Kemisk-tekniska leverantörförbundet intygar att solkrämer med nanopartiklar är beprövade och ofarliga men av någon anledning tycker jag de känns väldigt partiska... Jag tänker i alla fall ta det säkra före det osäkra och använda solkräm utan nanopartiklar. Och såklart en med fysikaliskt skydd, jag tycker ämnena kan hålla sig utanpå huden.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar