lördag 25 maj 2013

Gräsklippning och gräsklipp

Gräsklipp är användbart och när jag insåg det var det plötsligt mycket roligare att klippa gräset.

Med en tomt så stor som vår skaffar många åkgräsklippare, och gör de inte det har de åtminstone en motorgräsklippare av det rejälare slaget med självgång och uppsamling. Vi har fram tills förra året kört med enbart en vanlig motorgräsklippare utan självgång, en som finfördelar gräset så att man kan låta det ligga. Att den inte har självgång är bara bra, den drar mindre bensin och man får lite motion. (vi använder såklart gräsklipparbensin som är mindre miljöovänlig än vanlig bensin). Det var bra så länge jag inte använde klippet, men nu vill jag ju ha det till att lägga på odlingarna. Det vi gjorde var att köpa en handgräsklippare med uppsamlare, på Blocket förstås.



Den är ganska tung att köra och funkar inte om det är alltför tjockt, långt eller fuktigt gräs men på vissa ytor är den perfekt, också nu i början på säsongen när det är lättklippt. Vi brukar klippa det som går med den, sen resten med motorklipparen. Nu i veckan klippte vi nästan allt med handklipparen. Men handklippare blir det ett riktigt motionspass att klippa gräset, då har man träningspasset fixat på köpet. Dubbelt bra alltså.

Klippet är perfekt som täckning i landen. Nu lägger jag det mellan raderna jag sått och dessutom där jag har gångar i landet. Det hindrar ogräset åtminstone lite och förbättrar jordstrukturen så småningom när det bryts ner. För de växter som kommit upp lägger jag klippet runt om, t ex i rabarberlandet. Man kan lägga ganska tjockt, det sjunker ihop snabbt.

 

Förutom att det hindrar ogräs är det ett bra kväverikt gödningsmedel. Kvävet behövs framförallt på våren, mer sparsamt senare på säsongen. Gräsklipp förmultnar snabbt och maskarna i jorden hjälper till att transportera näringen ner i jorden.

Här är en länk till ett inlägg på Eldögas blogg, där han använder gräsklipp på en nyanlagd odlingsbädd. I övrigt är det en bra beskrivning av hur man skapar en odlingsbädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar