torsdag 20 mars 2014

Miljövänliga bygg- och målartips

Det är mycket att tänka på om man ska vara en miljövän. Vi är på gång att måla om huset och byta ytterdörr, jag tänkte även måla om ett furuskåp.  Eftersom vi har börjat få in rutinen att alltid fråga oss om det vi tänker köpa är ett bra miljöval så har vi gjort det även nu och därmed har vi hamnat i en värld vi inte visste jättemycket om. De val av material och färger vi gjort vid tidigare tillfällen visar sig nu vara ganska fel i många fall. Men bättre sent än aldrig, det vi gör från och med nu ska vara med miljötänk.

Jag vill tipsa om en jättebra sida med massor av fakta och tips, Ekobyggportalen. Färg, byggmaterial, ja allt man kan tänka sig vilja veta när man bygger och renoverar. Det finns även delar som handlar om trädgård och uppvärmning. Det finns även länkar till nätbutiker som säljer miljövänliga alternativ, det är bra. Jag rekommenderar ett besök på sidan, även om man bara ska göra något litet projekt som att måla om en stol.

Jag har lärt mig en hel del om olika färgtyper. De Svanenmärkta inomhusfärger och snickerifärger som säljs i färgbutikerna kan avge ohälsosamma ämnen till luften under lång tid, Svanenmärkningen betyder tydligen enbart att den inte innehåller lösningsmedel. Det var nytt för mig. Nu när jag ska handla färg till mitt furuskåp blir det nog en färg från Auro. Deras färger hittade jag också på  Byggfabriken som är en intressant butik med miljövänligt sortiment. Deras hemsida innehåller också mycket bra information. Här är en länk till information om väggfärger, så fina nyanser de har också, passar perfekt i ett gammalt hus.

Jag inser nu att jag tidigare sett så enkelspårigt rakt fram och bara köpt och gjort på konventionellt vis, det som serveras i reklamen och i butikerna. Det finns så mycket mer, så mycket bättre men det krävs att man aktivt letar reda på det. Det tar tid, och ofta är det lite (eller mycket) dyrare. Men jag tycker det är spännande att upptäcka alla smarta alternativ som finns, allt nytt att lära sig. Det är en ny värld. Och ett nytt sätt att leva rent ekonomiskt med andra prioriteringar, vissa saker måste få kosta mer än innan medan andra delar faller bort helt. Intressant, och kul att se att det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar