onsdag 17 april 2013

Vårpremiär för elcykeln

Idag var vårpremiär att cykla till jobbet på elcykeln. Hittills har det varit isigt på delar av vägen och dessutom för kallt tidigt på morgonen för att cykla. Jag har drygt 15 km till jobbet, mestadels blåsig landsväg och en del grusväg så för min del behöver jag några plusgrader för att inte frysa för mycket om händer och fötter, trots tjocka handskar och vinterkängor.

Elcykel är ett perfekt fordon för mellanlånga sträckor som man annars skulle kört bil. Cykeln går i max 25 km/tim och man måste trampa för att motorn ska kopplas in, men det är inget krav att trampa hårt. Jag cyklar helt utan att bli svettig, mycket praktiskt när man ska till jobbet. Förra säsongen körde jag drygt 200 mil på elcykel och året innan det nästan 300 mil, mil som tidigare kördes med bil. På min väg till jobbet tänker jag ofta på alla bilar som susar förbi, tänk om de flesta av dessa kunde köra elcykel istället, vilken vinst för miljön det kunde bli.



För ca 5 år sen köpte vi den här cykeln. Då var det inte så vanligt med elcyklar, vi hittade just den här på EcoNow-mässan i Stockholm. Modellen var med tanke på att den skulle passa både mig (som är kort ) och mannen (som är lång). Numera är det bara jag som använder den, vi blev så nöjda med elcykel som fordon att han skaffade en egen genom att bygga om sin cykel till elcykel. Tidigare har vi även haft en elmoped. Fördelen mot en elcykel är ju att den går snabbare men nackdelarna övervägde. Mopeden var tung att handskas med (batterierna väger mycket), moped kräver försäkring (dyrt), stöld- och sabotagerisken är stor. Dessutom är reservdelar som däck och bromsar dyrare. Tar batteriet slut under färd måste man bogseras hem. Elcykeln däremot, den är ju fortfarande en cykel.

Idag finns många elcyklar på marknaden och de har gått ner i pris. Vanliga cykelhandlare brukar ha några modeller i sitt sortiment, från vanliga tillverkare som Crescent och Monark men också någon billigare variant. Biltema har också kommit med en modell i år. Råd och Rön testade elcyklar 2011, se testet här. Inte så många modeller var med och det har ju hänt en del sen dess. På Ecoprofile finns en elcykelguide, kan läsas här.  Även på Klimatsmart finns en sida om elcyklar, se här. Som synes finns många märken och modeller att välja bland. Ytterligare en sida om elcyklar finns här, med lite mer kuriosa och fakta runt elcyklande.

För den händige finns också konverterings-kit till vanliga cyklar, t ex från Ecoride eller BMS Battery där de även har bra cykelbatterier. Konvertering kan vara intressant om man har en bra vanlig cykel som man vill behålla.

Den svaga punkten på elcyklar är batteriet så vid köp är det bra att välja en modell med rejält batteri. Man kan se på beräknad räckvidd, att det räcker till med god marginal för de sträckor man tänkt använda den till. Batteriet blir också slöare i kyla om man cyklar den kalla årstiden. Man får nog räkna med att köpa nytt batteri några gånger under cykelns livslängd. Min cykel är nu inne på sitt andra batteri, köpt här, ett med större kapacitet än originalet. Som tur är är mannen händig och kunde bygga om pakethållaren för att passa ett bredare batteri.

4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa dina erfarenheter av elcykel. Jag funderar lite på om det vore en bra ideé Jag har 10 km till jobbet och cyklar oftast, men på en vanlig cykel. Fördelen med en elcykel vore ju att slippa bli svettig, å andra sidan får jag då inte lika mycket vardagsmotion.

    Jag började titta på en påbyggnadsgrej för en vanlig cykel, men vet inte om det är rätt. Har du något mer för och emot en påbyggnadsgrej jämfört med en hel elcykel?

    Troligen väntar jag ett par år till med att köpa elcykel och som du skriver så händer det ju massor på kort tid.

    SvaraRadera
  2. När det gäller motion har ju en elcykel finessen att man kan låta bli att sätta på eldriften, då är det en helt vanlig cykel (fast några kilo tyngre, batteriet väger en del). Så en bra kompromiss med motionsbehov och bekvämlighet skulle kunna vara att elcykla på väg till jobbet och cykla utan el på vägen hem. Själv tycker jag det är lagom med ett motionspass+dusch per dag, två blir i mesta laget.

    Vi har ju en elkonverterad cykel och en cykel köpt som elcykel och de fungerar lika bra, vi är nöjda med båda. Det är nog om man antingen har en bra cykel man tycker om och vill ha kvar eller om man inte kan hitta en elcykelmodell man blir nöjd med (modellutbudet är ju betydligt större på vanliga cyklar) som det är riktigt intressant att konvertera en cykel. En del nya elcyklar har eldriften inbyggd i pedalerna, sägs vara bra men vi har inte testat. Bygger man ut hamnar driften på ett av hjulen. Vi tycker det funegrar bra, inga problem alls.

    Det man får räkna med är att det är lite pyssel att få dit batteriet på ett bra sätt, så det är inget projekt för den ohändige :)

    SvaraRadera
  3. Hej var ju lite länge sen du skrev detta men när jag surfade runt och letade om elcyklar så hittade jag hit.
    Jag har också en Goodwheelcykel och behöver ett nytt batteri men Goodwheel har ju upphört som företag så jag undrar vad det batteriet heter som du köpte och om det passade till kontakterna som finns på cykeln eller du fick byta kontakterna också
    ?

    SvaraRadera
  4. Hej! Det var min man som fixade mitt nya batteri så jag bad honom skriva ihop ett svar. Det blev så långt att jag lägger upp det som ett nytt inlägg på bloggen istället för att skriva här. Kommer under kvällen förhoppningsvis.

    SvaraRadera