tisdag 30 april 2013

Gör det trevligt för bina


Bin är det tredje viktigaste djuret inom jordbruket och om bina försvinner kommer skördarna att minska dramatiskt. Vete och ris är de enda växter som kan pollineras utan hjälp av bin. Bin behövs för i stort sett alla frukter, bär och grönsaker vi äter, både det som odlas i jordbruket och det som vi har i trädgården. Det finns ca 300 olika arter av bin i Sverige, vissa av dem är humlor. Humlor är alltså en sorts bin.

Tyvärr hotas bina av bekämpningsmedel som används i jordbruket, bland annat neonikotinoider som används för att göra växten giftig för skadeinsekter, men det för med sig att den blir giftig även för bina. Giftet är mycket vanligt inom jordbruket. Nu har EU till slut fått igenom ett förbud, dock bara i två år till en början, mot nikotinoiderna, läs mer om det på Supermiljöbloggen här.

Bina far också illa av när jordbruket satsar ensidigt på några få grödor, de mår bra av att äta olika sorters pollen och nektar.

Inte bara tambin utan även de vilda bina är viktiga för pollineringen. Vi kan hjälpa bina genom att skapa bivänliga miljöer i våra trädgårdar. Bina gillar skräpiga hörn med t ex torrt gräs, kvistar och mossa. Man kan också borra några hål i en stubbe eller lägga ut ihåliga, ca 25 cm långa bambupinnar.(Tipsen är hämtade från en artikel i senaste numret av tidningen Råd & Rön).

Jag jobbar på att min trädgård ska innehålla många olika delar och vara ett eget kretslopp så mycket som möjligt och nu har jag fått upp ögonen för det här med miljöer för bin. I morgon är jag är ledig tänker jag fixa till några ställen för bina, gärna i närheten av grönsakslanden. Det finns en och annan stubbe också som jag ska göra några hål i.

Ett tips till andra med trädgård, stor eller liten, är att göra detsamma.

1 kommentar:

  1. Intressant, jag är också helt inne på din linje om ett naturligt kretslopp i trädgården, bla har jag en hushållskompost (se mitt inlägg om trädgård)Ta gärna bilder på det du har fixat för bina i trädgården, jag vill gärna ta efter!

    SvaraRadera