lördag 20 april 2013

Att göra en hamburgare mer klimatsmart

Idag gjorde jag 7 hamburgare på 200g köttfärs. Det är jag nöjd med, det är mindre färs än tidigare och det påminner fortfarande om en hamburgare i smaken. Så här såg de ut:


Och här är receptet:

200 g nötfärs
1 dl kokta röda linser
100g kokt kall riven potatis
1 ägg
5 tsk potatismjöl
smaksätt med salt, svartpennar, kalvfond
någon tsk soja för färgens skull

Mina tidigare försök har haft samma ingredienser men mer färs i förhållande till resten. Här kan man lägga sig på den nivå man önskar.

Jag har inga planer på att sluta äta kött men jag försöker närma mig lite mer rimliga köttmängder. En mängd att sikta på skulle kunna vara 100 g per dag. Det ger ca 36 kg per år, kanske fortfarande något högt enligt det som rekommenderas som rimlig nivå men det känns som ett lagom mål för oss just nu.

Jag kör lite olika taktik till olika måltider. Vi äter ganska ofta någon form av soppa utan kött t ex spenatsoppa med ägg, tomatsoppa med linser, morotssoppa, ärtsoppa. En hel del grytor och köttfärsröror blir det också, där är det lätt att bara öka på mängden grönsaker i recepten. När vi äter helt kött av någon sort tar vi en mindre köttbit och fyller på med mer grönsaker, gärna något med bönor eller ärter.


Man vänjer sig ganska fort vid lite nya matvanor. Så ett tips är att testa att minska köttmängderna lite - för miljöns skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar