lördag 16 februari 2013

Mer grönsaker

Jag jobbar hårt på att öka mängden grönsaker i vår mat och  har kommit i alla fall en bit på vägen från sallad, tomat, och gurka. Det gäller att tänka säsongsanpassat, tomater är nyttigt och bra under sommarhalvåret men det är ju bra att byta ut dem mot något annat nu på vintern. Kål och rotfrukter är bra att välja så här års. Förr tyckte jag inte om morötter alls, men sen jag kom på att man kan piffa upp dem med lite dressing är det faktiskt riktigt gott. Jag brukar grovriva dem, sen hälla på en blandning av rapsolja, vatten och pressad citron, kryddat med örtsalt och koriander.

Klyftpotatis i ugnen blandar jag ofta med bitar av kålrot och iband andra rotfrukter.

Något annat jag ofta gör nu på vintern är en blandning av strimlad rödkål och apelsin skuren i bitar. Det blir gott och saftigt utan dressing.



En ganska mättande sallad som också duger som mellanmål är denna:


Den består av avocado, kikärter, isbergsallad och dressing av olja, citron, salt, svartpeppar och koriander (koriander har blivit lite av min standardkrydda på sallader). Jag använder inte kikärter från konservburk utan torkade som jag blötlägger över natten och sedan kokar. Jag brukar ta en hel påse åt gången och frysa in dem färdigkokta, då kan man ta fram lite då och då när man behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar