måndag 28 oktober 2013

Matsvinn




I vår dagstidning fanns i helgen ett reportage från en av de större matvarubutikerna i stan. En av reportrarna hade "jobbat " i butiken under en dag. Så här skriver hon:

"Drivor av frukt och grönt åker i containern och mals. De blir till biogas. Och jag blir ledsen. .....  Lassar yoghurtsorter som jag aldrig sett eller hört. Här slängs allt som går ut idag, imorgon och övermorgon. Likadant är det med köttet. Kunderna vill inte ha sånt. Vi konsumenter har drabbats av bäst före-sjuka och har inte fattat att datumet är en rekommendation från producenten, som gärna ser att vi slänger och köper nytt, i stället för att lukta och smaka. Matsvinnet är galet, det tycker alla i butiken, men vad ska man göra? Likadant överallt ju."

Enligt artikeln slängs hälften av all mat som produceras i Sverige. Det är ju inte klokt! Varför får galenskapen fortsätta?

I Sveriges Natur (Naturskyddsföreningens medlemstidning) läser jag att matspill står för ca 14% av matens klimatpåverkan. Spillet sker i alla led från odling till hushåll men detaljhandel och hushåll är de som står för den största andelen. (uppgifterna har de hämtat från en rapport från Arhus universitet i Danmark).

Jag blir upprörd när jag läser. Men det finns också de som tar initiativ för att göra något åt det, det kan man bli glad av.

Jag läste en artikel i NVP om en butik som tagit initiativ till att skänka bort utgången mat (läs här). En annan riktig hjälte i sammanhanget är Simon Eisner som startat företaget Allwin som har som affärsidé att ta hand om utgången mat och ge den till behövande, t ex hjälporganisationer (läs här). Sen har vi ju förstås containerdykning (dumpstring). Örebro tidning har skrivit om det (här) och Fria tidningen (här). Jag måste säga att jag stöder sådana påhitt fullt ut, även att det är olagligt. Klart att maten ska ätas, inte slängas.

Jag blir också glad när butikerna sänker priset på varor som närmar sig bäst-före-datum. Det borde de göra mer konsekvent på alla olika matvaror. Ganska många handlar ofta och äter maten idag eller imorgon, inget problem att maten inte håller flera dagar till.

En del kan man göra själv för att minska matsvinnet också. Jag har skrivit ner några saker jag brukar försöka göra som kan vara bra tips:
  • Inte köpa mer än som går åt innan det blir dåligt.
  • Frysa in sådant som inte går åt tillräckligt fort. Mycket går att frysa kortare eller längre period. Även bananer, kan användas i smoothie. När jag bakar bröd fryser jag in i lagom små bitar som går åt innan det blir torrt och mögligt. Även pålägg och smårester hamnar i frysen vid behov.
  • Ha koll på det som ligger i kyl och frys och ät upp innan det blir för gammalt. Det går att kombinera de mest knasiga middagar av en hög med olika rester.
  • Utnyttja möjligheten till "doggybag" om du äter ute och inte orkar äta upp allt på tallriken. Det kan räcka till nästa dags lunchlåda eller ett mellanmål. Det är inte pinsamt, det är klimatsmart!
  • När jag handlar brukar jag inte bara ta varor med längst tid kvar till bäst-före-datum utan även sådant som snart går ut. T ex mjölk, jag handlar för en hel vecka åt gången och kan blanda sådana med bäst-före-datum imorgon med sådana som varar längre. Sen se till att sortera dem i kylen hemma förstås.
  • Jag handlar gärna sådant som affären märkt med "kort datum" och sänkt priset på.
  • Släng inget bara för att bäst-före-datum passerat. Lukta och smaka, lita på dina sinnen!
Så till sist en länk till sidan "Släng inte maten" (här). En toppensida med bland annat  information om hur länge olika livsmedel håller, hur de olika datummärkningarna fungerar och hur man bäst lagrar olika sorters livsmedel.




2 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen galet vad mycket mat det slängs. Vi har så mycket mat i skafferi, kyl och frys och jag försöker med jämna mellanrum äta ur dem. Tänker att jag ska göra som om jag skulle resa bort en längre tid. Jag brukar hitta så mycket random grejer som jag köpt någon gång men sen glömt bort att jag har. Jag gillar dina tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt tips var också bra! Det är inte kul att hitta saker man måste slänga för att de blivit frostskadade i frysen, smartare att förnya det mesta av innehållet ibland.

      Radera