fredag 1 november 2013

Energibars

Det här inlägget har ingen direkt miljökoppling men jag är ju också intresserad av att äta mat lagad från grunden på bra råvaror och här passar det in att skriva om energibars. Jag tränar mycket och tycker att energibars är bra, både före och efter träningspassen. Det är också praktiskt på utflykten, skidturen, vandringen eller vid andra tillfällen då man snabbt behöver lite extra energi.

Att köpa har jag aldrig ens funderat på, de är ganska dyra och innehåller ofta väldigt mycket konstiga och industriellt processade ingredienser. Här är några exempel på innehållsförteckningar:

"Ingredienser: Mjölkprotein, glukossirap, överdrag (socker, fullhärdad vegetabilisk palmkärnolja, skummjölkpulver, inulin, yoghurtpulver, emulgeringsmedel (sojalecitin, sorbitantristearat)), krisp (rismjöl, vassle från mjölk, emulgeringsmedel sojalecitin), fruktossirap, kokos- och palmkärnolja, färgämnen (rödbetsextrakt, betakaroten)."

"Ingredients: Havreflingor(19,7%), russin, glukossirap, invert socker sirap, kornstärkelse(Vitargo 9%), riskrisp (8,8%) [rismjöl, vetegluten, vetemalt, socker, dextros,salt], karamellbitar (6,6%) [glukossirap, socker, fuktgivare (glycerol), vetefiber, skummjölkspulver, äppelpuré-koncentrat, vegetabiliskt fett, konsistensgivare (pektin), aromer, surhetsreglerande medel (mjölksyra), risextrakt.], socker, hydrolyserat vetegluten(glutaminpeptid), vegetabiliskt fett, kreatinmonohydrate, aromer, emulgeringsmedel (sojalecitin), salt, koffein(0,13%)."

Inget jag skulle välja att stoppa i mig.

Att göra egna energibars är lätt och man kan göra många på en gång och frysa in och sen ta upp när man behöver. Det finns massor med recept på nätet man kan experimentera med. Här är ett recept jag har skapat utifrån ett recept i en tidning. Receptet går enkelt att variera beroende på vad man har hemma för stunden. Jag använder såklart bara ekologiska ingredienser.

1 dl kokosflingor
1 dl solroskärnor
2 dl havregryn
1 dl hasselnötskärnor eller sötmandel eller blandat
1 dl russin eller torkade äpplen eller blandat
2 ägg, endast vitorna

Mixa alla ingredienser i en matberedare.
Forma massan till långa "korvar" på en plåt med bakplåtspapper. Korvarna ska vara i lagom bar-tjocklek.
Skär sedan "korvarna" i lagom långa bitar.
Baka i ugn 175 grader ca 15 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar