onsdag 16 oktober 2013

Tidningar i omställningsanda

Idag tänkte jag tipsa om några bra tidningar/tidskrifter för de som är intresserade av omställning. Själv läser jag ganska mycket, både på nätet och på papper och jag har prövat några olika tidningar och tidskrifter. Om man tycker prenumeration är dyrt kan man gå till biblioteket, har man tur finns de där. Finns den inte kan man lämna ett inköpsförslag, jag har lyckats få in åtminstone en tidning på vårt bibliotek på det sättet.

Min favorit är klimatmagasinet Effekt, det är alltid lika roligt när den dimper ner i brevlådan. De finns också som blogg (se här). Den utkommer med 4 nummer per år och då får man en ganska tjock tidning full med riktigt intressanta artiklar. De är ofta av det lite djupare och mer analyserande slaget och handlar om allt möjligt som rör omställning, t ex mat, sophantering, energi, odling, tillväxt. Mycket lärorik läsning, jag gillar djupet, det är seriöst och genomarbetat. Här är utsidan på senaste numret.



En annan liknande tidning är Camino, finns som blogg här. På sidan kan man också provläsa lite ur senaste numret. Jag prenumererade en tid på den men gick sedan över till Effekt för jag tyckte den passade mina önskemål bättre. Camino är också en intressant och bra tidning men den har inte riktigt samma djup i artiklarna. Man kan å andra sidan se den som mer lättsam. Inriktningen är mer mot resande, restauranger, kläder och konsumtion, dock förstås "miljövänlig" sådan. Det är blandat med en del lite djupare artiklar om olika omställningsämnen. Här är utsidan på senaste numret.



Nyligen har en ny e-tidning startats, Om Omställning, finns här. Ett gratis provnummer finns, och än så länge har även ett riktigt nummer kommit ut. Den köps för 25 kr per nummer och läses på nätet, eller om man vill skriva ut den själv. Det är en intressant tidning som skriver innehållsrikt om bra ämnen, jag tycker den påminner lite om Effekt i stilen och val av ämnen. Läs gärna det gratis provnumret för att få en uppfattning om tidningen.

Sen ska jag inte glömma de tidningar man får som medlem i olika organisationer, Jag får WWF Eko som medlem i WWF (se här) och Sveriges Natur (se här) som medlem i Naturskyddsföreningen. Båda är mycket läsvärda. WWF Eko innehåller ganska mycket om projekt som WWF driver runt om i världen, både när det gäller djur, natur, människor och miljöfrågor. Sveriges Natur innehåller också en hel del om djur och natur men även bra artiklar och tester som är intressanta för oss som konsumenter som vill konsumera mer miljövänligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar