måndag 5 augusti 2013

Om syltning och pektin

Nu har jag semester på hemmaplan och ägnar tid åt att ta vara på allt som finns i trädgården. För första året har vi fått så mycket hallon att det räckte till två syltkok.


 
 
Jag använder pektin i sylt, marmelad och gelé, har aldrig fått det att fungera utan. Pektin finns naturligt i många bär så det känns inte onaturligt för mig att använda det som tillsats. Jag vill dock ha KRAV-godkända ingredienser i det jag gör så jag har undersökt vad som gäller för pektin. Pektin finns både amiderat (kemiskt behandlat) och icke amiderat. Bara det icke-amiderade är KRAV-godkänt (läs här och här). Det var inte helt lätt att hitta något som säkert var icke-amiderat men jag lyckades till slut: Atair pulverpektin, kan köpas här. De säljer även flytande pektin.
 

 
 
I första koket gjorde jag misstaget att ta lika mycket socker som jag brukar och tänkte inte på att hallon är sötare än de bär som jag brukar göra sylt på, oftast krusbär, vinbär och rabarber. Jag tog 3,5 dl socker på ett kg bär och det blev en (enligt oss) för söt sylt, dock tycket barnen den var lagom söt. Andra omgången tog jag hälften så mycket, det blev en frisk och god sylt. Förmodligen delar inte alla vår smak för mindre söt sylt men jag kan verkligen rekommendera att prova att minska sockermängden. Eftersom jag har så lite socker i det ja gör häller jag i konserveringsmedel (natriumbensoat) i det jag vill kunna lagra under hela året.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar