fredag 1 mars 2013

Bättre kött

Idag har jag varit i en av Skönero Kötts butiker och gjort ett stort köttinköp: en fläskköttlåda och några paket nötfärs. Så här mycket blev det, det räcker nog ett tag även i ett hem med flera tonåringar.



Fläskköttet kommer från Glada utegrisar i Vimmerby. Deras grisar verkar ha ett bra grisliv, får vara ute i naturlig miljö året runt. Vi har inte testat det förrut så det ska bli spännande att se om det är någon smakskillnad mot det vanliga vi har köpt tidigare. Färsen kommer från Sköneros egna gårdar. Djuren får gå och beta på  mark som inte passar för odling och på vintern får de ensilage från den egna gården, inget sojafoder här inte.

Jag väljer att äta kött, jag ser det som en naturlig del av människans kost och vi har ätit kött i alla tider. Djur äter för övrigt varandra också så vi är inte på något sätt unika. Problemet som jag ser det är hur de djur vi äter lever, det känns inte alls bra med "industriproducerat" kött och djuren borde beta på sådana marker som inte lämpar sig för annan odling, t ex skogar och hagmark. Jag har alltid valt svenskt kött och svenska charkprodukter för att sålla bort det allra värsta men inte förrän nu har jag bestämt mig för att ta ett steg till och lägga lite mer pengar för att få kött från djur som haft ett värdigt liv och har hållits på ett miljömedvetet sätt. Här en intressant artikel ur Klimatmagasinet Effekt, om "det goda köttet".

Ett annat problem är den mängd kött vi äter, framförallt i Sverige och andra rika länder. I Sverige har köttkonsumtionen ökat med över 70% på 50 år och nu konsumerar vi ca 85 kg kött per person och år (en siffra där även ben är medräknat).  Man kan tycka att den mängd kött vi åt för 50 år sen borde räcka för oss även nu.

Jag brukar tänka att halva tallriken ska vara grönsaker, sen ganska mycket potatis, korn, pasta eller eventuellt ris, sen lite kött av något slag eller fisk. Köttet behöver inte vara huvudingrediensen. Sen blir det inte alltid så bra men jag jobbar på det i alla fall. För egen del har jag nog minskat min köttkonsumtion till drygt hälften mot för 5 år sedan. Ofta blandar jag kikärter i en sallad att ha till så går det att minska lite på köttportionen. Man måste ju inte ha kött till alla måltider heller, jag gör t ex ganska ofta grönsakssoppor av olika slag, ibland med linser i.


1 kommentar:

  1. Det är jättesynd att det här inte lyfts fram bättre. I alla sammanhang där jag har fått information om klimatpåverkan för det vi äter så har man pratat om "mjölkprodukter", "grönsaker", "fläskkött", "nötkött" osv. Ingen lyfter fram skillnaden mellan naturkött och konventionellt kött. WWF har en del bra information kring naturkött.

    Sen har jag däremot fått höra att naturbetesköttet inte skulle räcka till Sveriges befolkning, så det är helt sant att köttkonsumptionen måste minskas. Däremot skulle detta kunna bli mycket större än vad det är idag och det skulle kunna ersätta mycket av det konventionella köttet om det bara satsades mer på det och efterfrågan ökade.

    SvaraRadera