måndag 18 november 2013

Novemberskörd


I veckan var jag ute och tittade till mitt lilla växthus jag har längs husets södervägg. Jag har redan tidigare räddat undan fyra av paprikaplantorna och ställt i ett fönster inne. Då plockade jag också av alla mogna chilifrukter på chiliplantan och tänkte inte mer på den. Nu när jag hittade den mådde den jättebra och hade massor med mogna frukter! Så nu har den också fått flytta in.

 
 
Paprikaplantorna som bott inne ett tag börjar se lite slokande ut men lever fortfarande. De gav skörd fram till början av november. Nu i helgen hittade jag en ny liten röd paprika, kul! Jag börjar hoppas att plantorna kan överleva till våren, jag tänker åtminstone försöka. Det får ingå i försöken att maximera skörden och få skörd även tidigt och sent på säsongen.



I år var jag alldeles för sen med att så asiatiska blandgrönsaker, de ska sås på sensommaren men jag fick mer fröna någon gång i senare delen av september. Jag sådde i växthuset och hade inte så mycket hopp att kunna äta av det men nu har det växt till sig riktigt bra och jag kan börja ta ett och annat blad. Kul! De klarar uppenbarligen av att växa med det ljus och den "värme" som finns i november också. Jag kan bara tänka på hur mycket det hade blivit om jag sått när jag skulle! Det förvånar mig att de här sorterna är så dåligt spridda och att de inte odlas kommersiellt i Sverige (vad jag vet). De skulle kunna säljas färska nästan hela året. Likaså grönkålen som nästan  bara går att hitta i butiken vid jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar