fredag 8 november 2013

Miljö-bra val av mobilskal

Nu har även jag fått en iphone. Inte så att jag gått och köpt en, jag känner fortfarande inget behov av en smart telefon, klarar mig utmärkt med min gamla Nokia som inte kan så mycket mer än ringa och sms:a. Den är liten och smidig och jag behöver inte fler funktioner. Min iphone har jag fått från jobbet, den är i första hand en jobbtelefon men vi kommer även att ha möjlighet att använda den privat.

Jag har en förmåga att tappa min telefon då och då så jag bestämde direkt att jag ville ha ett "gummiskal" till den, ett lite mjukt som tar upp en del stötar. Det som finns är silikonskal men det lät ju lite trist. Tanken kom då att man kanske skulle googla på miljövänliga skal och det gav träff, nämligen PELA Case. PELA Case är ett företag i Canada som gör skal till iphone av bioplast gjord av förnyelsebart växtmaterial och som är helt biologiskt nedbrytbar. De blandar även i linstjälkar för att få stabilitet, linstjälkarna är ett överskott från linodlingarna och går normalt till förbränning.

"Vanlig plast tar 1000 år att bryta ned på deponi – PELA Case tar 1/2 år att omvandla till jord i en kompost."



Till och med förpackningen är miljöanpassad, inte mer material än vad som verkligen behövs och ingen plast.

Jag köpte mitt skal på  EcoCase och fick det på posten efter bara några dagar. Skalet är lagom mjukt och känns som bra kvalitet. Snyggt är det också. Fantastiskt att det går att göra så fin bioplast, det är lovande för framtiden. Skalet kostar mer än ett vanligt oljebaserat skal på Tradera, men vad spelar det för roll, hur ofta köper jag ett mobilskal? Antagligen håller det lika länge som jag har telefonen. 

Vad jag har lärt mig av detta är att det ofta finns ett miljövänligt (eller åtminstone miljövänligare) alternativ vad man än ska köpa. Bara man kollar efter det. Kanske kan man inte handla i sin vanliga butik utan får googla lite men det är det värt. Kostar lite mer gör det ofta men om man i gengäld inte köper några saker man inte verkligen behöver så har man råd att kosta på sig ett miljövänligt anlernativ när man väl handlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar