söndag 8 september 2013

Om skillnaden på glass och glass



I helgen har det varit Östgötadagarna. Med det menas att ett antal ställen, framförallt på landsbygden, runt om i länet har haft öppet hus för besökare. Det kan t ex vara olika typer av lokal matproduktion eller hantverk som visas upp. Vi passade på att besöka en lokal glasstillverkare, Stafsäter Gårdsglass, och köpte varsin kulglass. Det var nog den godaste glass jag någonsin ätit! Jordgubbsglassen smakade just jordgubbar och inget annat. Inte socker, inte jordgubbssylt, inte kostgjort utan bara riktigt äkta jordgubb.

Glassen görs på mjölk från den egna gården och innehåller bara "äkta" ingredienser som en glass ska innehålla. Förutom att sälja glass i en egen gårdsbutik säljs den även till några caféer, krogar och butiker i Linköping med omnejd.

I  Östergötland finns som jag känner till ytterligare en producent av äkta glass, dessutom kravmärkt sådan, och det är Sänkdalens glass. Också denna glass är gjord på gårdens egna mjölk och grädde. Den finns att köpa in ett antal butiker runtom i landet, se här. Den här glassen händer att vi köper och den är också jättegod.

Efter att ha börjat äta riktig glass har jag slutat nästan helt att köpa "vanlig" glass (kulglass på stan, GB:s olika pinnar och strutar, 2-literslådor , ...) den är helt enkelt inte alls god längre. Smakerna känns konstgjorda, glassen är för söt och smakar bara sylt, konsistensen är läskig och isig. Jag tycker det känns bättre att äta glass mer sällan och istället kosta på sig riktig glass någon gång då och då. Sen vill jag också gynna de som tillverkar riktig glass såsom den ska tillverkas.

Jag har också köpt en glassmaskin, det var lätt att få tag i billigt begagnat, många har en som köptes in när det var populärt för några år sen och har sen bara ställt den i förrådet. Den fungerar ganska bra men man får experimentera lite med recept och man får göra små satser så att glassen lyckas bli tillräckligt frusen. Bästa receptet hittills är ett från boken Majas Klimatmat av Maja Söderberg. Jag vill av hänsyn till henne inte skriva det direkt här på bloggen men låna gärna boken på biblioteket och testa.
 
 
Till sist ett par länkar från Aftonbladet (här) och Äkta vara (här) som båda handlar om glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar