onsdag 11 september 2013

Boktips - Att svära i kyrkan



För ett tag sedan skrev jag om Stellan Tengroths bok Tillväxt till döds, inlägget kan läsas här. Nu har jag läst även hans nästa bok Att svära i kyrkan  - tjugofyra röster om evig tillväxt på en ändlig planet. Initiativet till boken kommer från Steg 3 som är ett nätverk som jobbar för att föra upp problemen med den ekonomiska tillväxten på den politiska agendan.

Boken är upplagd på så sätt att 24 olika personer har skrivit varsitt kapitel om sin syn på tillväxt, ur sitt perspektiv. Som exempel kan nämnas namn som Birger Schlaug, Lars Wilderäng, Christer Sanne, Pär Holmgren, Katarina Bjärvall. Personerna har olika kunskaper och bakgrund och det ger helt olika vinklingar på texterna, de berör t ex kultur, ekonomi, ekologi, etik, klimat.

Det är en intressant bok, mycket också för att den visar är olika vinklar på problemet med oändlig tillväxt. Det är verkligen ett komplext problem som behöver belysas från olika håll.

Jag läser allt jag kommer över av den här sortens böcker. Det är en bra hjälp för att förstå vidden av vårt samhälles problem och det ger också i viss mån idéer på lösningar eller åtminstone alternativa synsätt. Framförallt gör dem mig motiverad att ställa om för egen del och också att försöka engagera mig i organisationer som jobbar för omställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar