fredag 20 september 2013

Om jordkällare

 



Vi hade turen att det fanns en jordkällare på tomten till vårt hus när vi flyttade hit. Vi testade den lite i början, utan att ha några kunskaper alls och det gick inte bra alls. Det blev för fuktigt och maten möglade. Sen stod den oanvänd ett antal år. När jag började odla i lite större skala för ett par år sen bestämde jag mig för att försöka få ordning på jordkällaren och det har faktiskt lyckats riktigt bra! Jag förvarar mest potatis och rotfrukter där. Sylt och annat som är "mussäkert" förvarar jag i husets källare som inte är musfri.

Jag började med att låna två böcker om jordkällare på biblioteket, tyvärr vet jag inte längre vilka böcker det var men åtminstone den ena var väldigt användbar.

Sedan tvättade jag jordkällaren och inredningen ordentligt, det var en hel del mögel. Högtryckstvätt och mögeltvätt för husfasad (baserad på vanlig soda). Skölja ordentligt och låta stå öppet. Den inredning som gick att rädda (ett par bra lådor av trä) fick efter tvätten torka ordentligt i solen. Det har klarat sig bra efter det, på somrarna sopar jag rent på golvet, vädrar ur, och tvättar lådorna som sedan får soltorka ordentligt några riktigt varma dagar.

Vi gjorde också nya ventiler i dörrarna. Ventiler ska sitta i nederkanten på dörren och luften ska sedan gå ut genom en "skorsten" på jordkällaren (den fanns redan på vår jordkällare). Skorstenen bör vara ca 1 m hög. Ventilerna ska vara reglerbara. I vårt fall blev det ett hemmabygge med skjutbara träluckor och ett mussäkert nät, en på den yttre dörren och en på den inre. Ventilationen är viktig dels för att reglera fukt och temperatur men också för att vädra ut den etylengas som mognande frukter avger (särskilt äpplen). Man ska ventilera lite mer på hösten och mycket lite under vinter och vår.

Ventil i yttre dörren

Inre dörren, också med ventil
Det vi också gjorde var att mura igen alla mushål runt dörren. Heltätt måste det vara!

Jordkällaren ska vara täckt med ett minst 60 cm tjockt jordlager. Det är inte vår jordkällare men vi jobbar på att göra det tjockare, vi lägger på material allteftersom. Den ligger ganska skyddat och i så gott som ständig skugga så den håller en ganska bra temperatur året runt. De flesta rotfrukter vill helst ha temperatur på några få plusgrader och luftfuktighet på 90-95%. Potatis får inte ha under +4 grader. Eftersom det är så fuktigt kan det lätt börja mögla och därför är det viktigt att försöka hålla temperaturen på max +5.

I jordkällaren fanns ett par lådor från början, t ex en jättebra för potatis (längst in till vänster på bilden) . I år byggde mannen fyra nya lådor att ha till morötter (till höger). Jag lägger de flesta av morötterna i sand, då håller de hela året.


Viktigt är att alla lådor har ben. Man kan i brist på ben lägga några brädstumpar eller vedträn under lådan, bara de inte står direkt mot golvet.

Jordkällare är riktigt bra förvaring, dessutom utan att kräva någon el. Odlar man mycket kan det vara värt att bygga en ny om man inte har någon. Det finns böcker som beskriver hur man gör (bl a en av böckerna jag lånade på biblioteket). Har man redan en är den verkligen värd att ta vara på och renovera så den blir användbar.

7 kommentarer:

  1. Det är ju kanon! Särskilt om man odlar mycket. Nu varken odlar jag eller bor i hus, men en dag i framtiden kanske...

    SvaraRadera
  2. Det där är så himla smart. Jag har funderat på att bygga en sandlåda för min loftgång att ha rotfrukter i. Såg när Jamie Oliver gjorde en sån. Fantastiskt smart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde kunna fungera med en låda i loftgång eller på balkongen, i alla fall om det inte blir jättekallt. Kanske kan man isolera den med t ex frigolitskivor för att klara kalla dagar också.

      Radera
  3. Sakran. Andra ggn gillt nu, det är jag som är Yevonde, ville kommentera från rätt konto men det blev fel.. :)

    SvaraRadera
  4. Wow! Jag hade ingen aning om att ni lagt ner ett sånt arbete på den där källaren! Mycket spännande läsning!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Kanonbra inlägg, vi ska nästa sommar sätta igång att renovera vår jordkällare och detta var ett av de bästa inläggen jag hittat angående just detta. Tackar! :)

    SvaraRadera