söndag 5 maj 2013

Ställen för bin och humlor - en rapport

På begäran kommer här en rapport från mitt skapande av platser för bin och humlor på vår tomt. Jag skrev om bin i ett tidigare inlägg, kan läsas här.

Jag håller på och planterar tallar och granar på tomten (läs mer här). Granar planterade jag bakom ett uthus på en ganska skräpig yta där det bland annat låg två gamla stubbar från någon gång då vi tog ner träd och grävde upp stubbarna. Då kom jag på att de vore perfekta att använda. Jag borrrade ett antal hål i dem, 10-13 mm tjocka fick det bli, det var de tjockaste borr vi hade. Hålen är så djupa som längden på ett normalt borr.



Sedan la jag stubbarna i en dunge med klarbärsträd. När de blommar finns gott om bin och humlor där och dessutom är det nära grönsaksland och bärbuskar.


Under lekstugan la jag en boll med torrt gräs och mossa. Jag vet att det brukar vara en del humlor där på somrarna så det är värt ett försök.



 Så nu återstår att se vad som händer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar