måndag 20 maj 2013

O-ekologisk mat


Naturskyddsföreningen har kört igång en kampanj om o-ekologisk mat. Den kommer att hålla på större delen av året och särskilt uppmärksammas under Miljövänliga veckan som infaller vecka 40. Kampanjsidan finns här och innehåller intressant läsning om problemen som konventionell matproduktion för med sig för oss som äter den, de som producerar den, djuren, biologiska mångfalden m m. Där finns också tips på vad man själv kan göra, små steg som alla kan lyckas med och som gör skillnad. Lättläst och lärorikt.

Naturskyddsföreningen har också gett ut en läsvärd rapport,  "100 % ekologiskt" , som går att ladda hem här. Rapporten handlar om hur man kan ställa om till ett hållbart jordbruk som baserar sig mer på biologisk mångfald och ekosystemtjänster och mindre på monokulturer och fossila bränslen. Mer mat behöver också produceras lokalt hos dem som idag har ont om mat.

Bara 4 procent av maten vi äter i Sverige är ekologisk. Det är lite konstigt med tanke på hur bra sortimentet av ekologisk mat faktiskt har bivit. Samtidigt märks att intresset är lågt, flera ekologiska produkter jag brukar handla har försvunnit pga för dålig efterfrågan.

Ekologisk mat är oftast dyrare än konventionell. Kanske kan man dra in på någon annan konsumtion och låta maten ta en lite större del av pengarna. Kanske kan man gå över till mer vegetariskt, grönsaker är billigare än kött. De som har möjlighet att odla själv kanske kan dryga ut med egenodlade grönsaker på sommaren. Kanske kan man köpa lite mindre av det "onödiga" som lätt hamnar i kundvagnen (godis, läsk, chips och sånt).

Ju mer jag lär mig om konventionell matproduktion, desto mer pengar är jag beredd att lägga på ekologisk mat. Därför tycker jag kampanjer som den här är så bra. Utan kunskap fortsätter man ofta som förut, man behöver väckas, lära sig och börja tänka om. När man väl börjat ställa om fortsätter det, idag skulle jag t ex inte köpa konventionella bananer eller potatis, hellre köper jag något annat om de ekologiska är slut.

2 kommentarer:

  1. O-ekologiskt är ett bra ord. Är lite skeptisk till användandet av "konventionell" (bloggar om detta här: http://mystiskt.blogspot.se/2012/05/konventionell-eller-naturlig-mat.html )
    Skrämmande att det bara är 4% av den mat vi äter som är ekologisk!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig i ditt resonemang. Ordet används nog helt enkelt (av både mig och andra) för att det är o-ekologiskt som är det vanliga i butikerna. Det är ekologiskt som man måste söka aktivt efter.

    SvaraRadera