tisdag 11 februari 2014

Att vara en aktiv konsument

Idag var jag återigen en aktiv, lite påstridig konsument. Jag tror man måste vara det för att kunna förändra något, och jag tror faktiskt att det gör nytta. Det är förstås ännu bättre om många vågar vara det, och gör sig besväret.

Idag gällde det leverpastej. Jag brukar köpa Scans ekologiska men det har varit lite si och så med tillgången senaste tiden, ofta är det helt slut. Idag också och eftersom jag inte var så stressad passade jag på att fråga personalen. De var mycket tillmötesgående, kollade upp med varandra, och sa att de skulle kolla upp om det var slut pga ökad efterfrågan. I så fall skulle de öka på mängden de beställer.




Jag har haft många samtal med butikspersonalen i de två affärer jag oftast handlar. Det skulle inte förvåna mig om de känner igen mig vid det här laget. Jag har diskuterat ris, mjöl, tortillabröd, kikärter, Bosarpskyckling, ursprungsland för mjölk i mejeriprodukter, ursprungsland för köttråvaran i pålägg för att nämna några saker.

Så, om vi vill ha mer och fler ekologiska produkter i butiken ska vi fråga efter dem och tala om att vi vill ha dem! Det lönar sig. Ju mer vi tjatar, desto mer händer. Det tar en del tid men det är det värt.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Jag orkar inte alltid fråga och ifrågasätta, men ibland gör jag ett ryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får se det så som att varje gång man gör ett ryck så gör man en insats. Många bäckar små...

      Radera