torsdag 25 juli 2013

Att torka mat

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag torkat egen friluftsmat inför årets vandringssemester. Det är andra året jag försöker mig på det och i år blev resultatet bättre än förra gången.

Det finns egentligen två skäl till att jag torkar själv istället för att köpa: pris och kvalitet. Priset på köpt frystorkad friluftsmat är jättehögt, den hemtorkade blir samma pris på som övrig hemlagad mat. När det gäller kvalitet så kan jag välja samma råvaror som jag har i all mat hemma, dvs svenskt kött från djur som levt ett gott liv och ekologiska grönsaker, korn, ris och pasta.

Maten krymper ordentligt vid torkning så bli inte förvånad. Vi följde samma portionsstorlek som hemma (i vikt otorkad olagad mat) och det blev lagom. Räknat på vad vi äter en dag då vi är fysiskt aktiva förstås.

Grönsaker torkas på bakplåtspapper i ugnen på 50 grader, över natten brukar vara lagom. Kolla så att det är torrt, torka längre vid behov. Frysta gröna ärter och majskorn och även hackad lök och purjolök och tunt skivade morötter kokar jag inte först utan torkar direkt som de är. Broccoli får koka och rinna av ordentligt och sedan delas i små bitar. Jag brukar inte krydda grönsakerna men det går såklart att göra om man vill, i synnerhet behövs det om man inte tänker ha något kött i måltiden (jag kryddar bara köttet).

För kött gäller att det är bäst att välja magert kött, t ex kycklingfiléer eller magert nöt- eller fläskkött. Skär i så tunna, små strimlor som möjligt. Färs ger allra bäst resultat, vi torkade nötfärs i år, magert och bra. Krydda färsen/finfördelade köttet rejält med valfria kryddor (snåla inte!) och låt stå i kylen över natten. I år kryddade jag t ex en sats färs med tacokrydda, det blev riktigt gott, nästan som hemma. Stek sedan UTAN FETT i stekpanna så att det blir helt genomstekt. Har man riktigt låg värme, framförallt i början, fungerar det utan att bränna fast. Dock kan det bli mer kokt än stekt men det är helt ok, det viktiga är att det blir genomlagat. När det är färdigt brukar jag lägga det på hushållspapper så att ev. fett från köttet sugs upp. Lägg sedan på bakplåtspapper och torka i ugn på 70 grader, även här brukar 10-12 timmar oftast räcka.

Ett tips är att lägga något mellan ugnsluckan och ugnen så att det blir en liten glipa, fukten kan då komma ut och torkningen går snabbare. Kör också ugnen på varmluftsläge eller annat torkläge med fläkt om den möjligheten finns.

Lägg den torkade helt avsvalnade maten i plastpåsar eller burkar med lock. Kött kan man frysa om det ska lagras länge, det kan härskna med tiden annars.

När maten ska ätas, välj de sorter som ska vara med i måltiden och lägg i vatten och koka i ca 10-20 min. Köttbitar tar längre tid än färs, grönsaker går ännu snabbare. Vi brukar låta kött koka lika länge som det tar för ris/pasta/korn att koka, och lägger i grönsakerna efter ca halva tiden.

Vi häller ofta i mjölkpulver i vattnet när maten börjar bli klar, det blir då en lite matigare sås. Ungefär 1-2 matskedar för två personer tror jag vi tog. Man kan också krydda om man har extra kryddor med sig.

När jag torkade mat i början på sommaren tänkte jag förstås inte på att jag ville blogga om det så det blev tyvärr inget fotograferat. Det är väl något man lär sig när man bloggat länge kan jag tänka mig, att ta mycket kort på det man gör. Här är i alla fall en bild på en omgång torkad kycklingfilé som blev kvar efter semestern.

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med om att hemtorkad mat är bäst. Jag har torkat köttfärs och marinerad lövbiff och det blir jättebra. Något som också blir bra är "salta biten", kött som man köper i konservburk. Köttet smular nästan sänder sig i strimlor. När det sedan ska användas blir det gott att blanda med potatismos som lapskojs.

    SvaraRadera