onsdag 3 juli 2013

Tips för jordgubbsodling

Jag har haft  jordgubbsplantor i ganska många år, i större eller mindre mängd. Många år gick det dåligt, framförallt för att jag aldrig vann kriget mot ogräset. Numera odlar jag dem i pallkragar, det är mycket bättre. Betydligt mindre ogräs, plantorna växer tätt särskilt efter ett par år då det förtätats ordentligt i lådorna och ogräset får då mindre möjlighet att överleva. Förra året fick jag riktigt bra skörd!

I höstas grävde jag om några av lådorna så de ger inte lika mycket i år, många av plantorna jag flyttade över efter ogräsrensning tog sig inte. Men jag är inte orolig, nästa år har de säkert växt till sig.

I år har fåglar (skator mest tror jag) varit på bären. Nu testar jag att ha fiberduk en bit över lådorna, jag vill ju att bina fortfarande ska komma fram till blommorna så det går ju inte att ha fiberduken på vanligt vis. Det verkar fungera, åtminstone så länge det inte blåser för hårt. Det skulle fungera ännu bättre med en tjockare duk som håller bättre för vinden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar