lördag 4 januari 2014

Nytt år och nya miljötankar

God fortsättning på 2014 alla bloggläsare! Nytt år och nya möjligheter att göra en insats för miljön och klimatet. Nu har jag bloggat sedan februari, snart ett år med andra ord. Antalet läsare ökar stadigt och det är jättekul, även intressant att läsa era kommentarer som ger nya infallsvinklar. Jag har också själv nytta av bloggen som uppslagsverk, ett smidigt sätt att samla kunskaper på. Jag tänker fortsätta bloggandet och skriva om det jag gör och det jag lär mig om miljövänlig livsstil och  närliggande områden, som t ex mat utan tillsatser. Bloggen blir ju också en anledning att läsa på om olika nya saker, för att få något nytt att skriva om, det är bra på flera sätt.

Om jag ska sammanfatta hur jag och mitt mer miljövänliga liv har utvecklats under året så är det nog följande punkter jag tänker mest på:
  • Har lärt mig en del nytt om grönskasodling (jag lär mig av mina misstag och framgångar varje säsong).
  • Vet mer om tillsatser i maten och väljer mer mat utan tillsatser.
  • Cyklade några fler mil på elcykeln än förra säsongen. Framförallt beroende på en mild höst och en bättre lampa som gjorde att jag kunde cykla några veckor till på hösten. Även bra att ha hittat bra skoskydd för regnväder.
  • Minskat köttkonsumtionen, vet inte riktigt hur mycket just i år men med ungefär hälften totalt sen innan jag blev miljömedveten på riktigt.
  • Har börjat köpa allt nöt- och fläskkött från Skönero (naturbeteskött) och kanske hälften av kycklingen från Bosarpkyckling.
  • Har blivit bättre på att använda i olika sorters grönsaker och bönor och linser i matlagningen.
  • Knappt köpt några nya kläder eller skor alls.
  • Inte köpt några nya prylar av typ hemelektronik, hem, hushåll, inredning vad jag kan komma på. Någon enstaka begagnad pryl har inköpts.
  • Börjat köpa fler ekologiska matvaror.
  • Städar med färre kemikalier. Använder nu mest såpa citronsyra och mikrofiberdukar.
  • Gör mer miljömedvetna val vad jag än köper. Kollar t ex alltid vad det är för typ av plast om jag köper något av plast, eller om jag kan välja prylen i ett annat mer naturligt material, eller om den finns ekologiskt producerad. Frågar i butiker om innehåll och material och ursprung. Tiden är definitivt förbi när jag ryckte första bästa pryl ur närmaste butik.
Under 2014 kommer jag säkert att utvecklas mer på alla punkterna ovan och några till. Några exempel på saker jag vill göra är:
  • Lära mig laga åtminstone några goda helt vegetariska middagsrätter.
  • Fler mil på elcykeln.
  • Fasa ut mer av plasten i köket, i synnerhet sådant som jag förvarar mat och dryck i.
  • Få en ordentlig skörd av grönkål och asiatiska bladgrönsaker som jag får ha i fred för djuren.
  • Bygga ett hönshus och skaffa några lantrashönor. Det är inte troligt att vi hinner den här säsongen heller men man kan ju alltid drömma. Kanske hinner vi påbörja bygget i alla fall.
  • Göra en rejäl insats för Klimatriksdag 2014.
Framför allt hoppas jag kunna sprida några idéer och lite ny kunskap till er som läser bloggen under året.

5 kommentarer:

  1. Intressant med din sammanfattning. Jag jobbar åt samma håll, det vill säga att bli mer och mer miljövänlig. Jag funderar på det där med elcykel, men trampar än så länge på min vanliga cykel 2 mil om dagen. Ett par regnskydd till skorna ska jag titta noggrannare på och kanske köpa. Det är trist, och kallt, med blöta skor när man kommer till jobbet.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja minska plastanvändandet men jag kan inte riktigt komma på hur jag ska frysa in maten om jag inte använder plastburkar eller plastpåsar. Hur tänker du där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt tänkt ännu, det beror på vad jag kan hitta för alternativ. Sannolikt blir en del plast kvar också. Jag har sett att det finns matbyttor i metall, ska undersöka det närmare. Garanterat kommer jag att skriva om detta på bloggen framöver så håll utkik.

      Radera
  3. Ja en av de många goda anledningarna att blogga är ju att man får se till att utvecklas inom det man bloggar om :) .. Och att man tack vare bloggen blir extra inspirerad till utveckling... Själv bloggar jag ju inte på miljötemat, men det har ändå smugit sig i en del och kommer att göra det mer.... Ju mer man är ute i naturen desto mer tankar kring miljö och hållbarhet smyger sig in...

    SvaraRadera
  4. Bra idé att sammanfatta vad man åstadkommit under ett år, det blir ju gärna lite otydligt för en själv annars och svårt att se att man kommer framåt.
    Och tips på bra sätt att frysa mat, bröd grönsaker mm tar jag också gärna till mig!

    SvaraRadera