tisdag 21 januari 2014

Ljuspunkter i möbelaffärerna

I helgen var mannen och jag runt i stans möbel- och sängbutiker. Det var lääänge sen jag besökte en  möbelbutik, vi har ju vad vi behöver hemma och så har det varit ett antal år. Nu är det tyvärr så att mannen har dålig rygg och behöver en säng som är bättre för dåliga ryggar. I sann miljöanda så blir det bara hans sängbotten som byts ut, jag behåller min och såklart behåller vi själva sängramen.

Efter en stund i möbelaffärerna kan man förstå att folk som tillbringar mycket tid i butiker också handlar nya grejer de inte behöver. För visst känns det egna hemmet lätt simpelt när man ser alla nya möbler och provligger jättesköna sängar med lyxiga bäddmadrasser. Vill man slippa lockelsen att byta hela inredningen ska man nog syssla med något annat på helgerna.

Några riktigt positiva överraskningar hittade vi i affärerna:

IKEA har två sängar gjorda huvudsakligen i naturmaterial (Sultan Songli och Sultan Skaun).



MIO har en serie möbler, Cornwall, i återvunnet trä. Rustika, jättehäftiga möbler! Hållbart också, ingen plast i lådorna t ex. (länk till hela serien här).





Det finns Svanenmärkta sängar,  Hildings var de vi hittade.



Mannen valde en sådan säng till slut. Det känns väldigt bra både för miljö och hälsa, man ligger ju och andas in ångorna från materialen i sängen ganska många timmar per dygn och i en Svanenmärkt borde doserna av gifter i alla fall vara betydligt lägre

Det jag tyckte var lite konstigt var att det inte var Svanenmärkningen som det gjordes reklam för på affärens hemsida utan "bara" att den var en testvinnare och att den är rekommenderad av Astma- och Allergiförbundet. Vilket också naturligtvis är bra, men Svanen borde vara ett lika starkt säljargument kan jag tycka.

För den som behöver köpa nya möbler börjar det finnas bra alternativ. Riktigt roligt att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar