torsdag 12 december 2013

Julmat

Julmat känns som ett givet tema i dessa tider. När julmaten ska planeras är det också lämpligt att försöka tänka ur ett miljö- och klimatperspektiv, den traditionella julmaten består ju till stor del av olika slags kött.

Jag skulle inte vilja ta bort köttet, för mig är julskinka och julkorv viktiga. Men jag drar gärna ner på mängderna och har köttet och korven mer som tillbehör. Om det finns köper jag förstås ekologist. På julmarknader har jag köpt närproducerad viltkorv och viltpastej av hög kvalitet med få tillsatser som var supergod! Dyr som bara den men det är det värt, man behöver som sagt inte äta så stora mängder.

Vi har också upptäckt en del "nya" grönsaker som är goda till jul och som även släkten uppskattar. Grönkål är en favorit, jättegod i stekta strimlor med lite örtsalt på. Jag saknar verkligen grönkålen resten av året (vinterhalvåret), jag har bara sett den i butik någon vecka runt jul. Som tur är har jag fått en liten skörd av egen grönkål men behöver komplettera med köpt. Rödkål och apelsin är också en jättegod blandning. Behöver knappt någon dressing, det räcker med apelsinsaften. Jag har inte hittat ekologisk rödkål tyvärr, däremot apelsiner, de köper vi alltid ekologiska.

Här är två av våra favoritgrönsaksrecept till julbordet:





Det viktigaste är ändå som alltid att inte slänga mat! Det är lätt att köpa hem för mycket som sen står och blir dåligt. Blir det rester så går mycket att frysa in. Julskinka kan t ex skivas eller tärnas och sen tas upp och användas i pajer, pytt-i-panna, på pizza. Frukt och grönsaker är värre men man kan alltid fixa en paj, sallad, soppa eller något annat på det som är mest akut. Det gäller att ha lite koll i skafferi och kylskåp. Mellandagarna kan med fördel bli "restdagar".

Julgodis gör vi i år på ekologisk choklad istället för vanlig blockchoklad. Det får alltså bli chokladkakor från godishyllan, någon ekologisk choklad i bakhyllan har jag inte hittat. Konstigt egentligen.

Bland Naturskyddsföreningens 10 bästa knep för en grön jul (finns att läsa i sin helhet här), innehåller två tips runt maten, Båda är bra och ganska lätta att följa.

"Lyxa med eko 
Ett julbord fullt av ekologiskt ger dig inte bara lyxiga råvaror av hög kvalitet. Du bidrar också till en god jul för naturen, djuren och människor i andra delar av världen. De hårdbesprutade julklassikerna ananas och citrus är extra viktiga att byta till eko. 

Njut av fina julfisken
Svenska julbordsklassiker som sill och ansjovis är toppen. De är inte hotade och innehåller heller inte så mycket miljögifter. Håll däremot koll på lutfisken som ofta görs på långa, en fisksort som är illa ute. Välj lutfisk gjord på MSC-märkt sej eller torsk istället. För laxdiggaren är det odlad Krav-lax som gäller, så slipper du riskera att bidra till utfiskade hav. Och kom ihåg: den mystiska ålen är på randen till utrotning. Självklart förtjänar den ett bättre öde än våra julbord."

Något som är konstigt är att restaurangjulborden fortfarande har så lite grönsaksrätter. Det saknar jag verkligen nu när jag är van vid mindre köttmängder.
 
Så till sist en sammanfattning av mina tips för grönare och nyttigare julmat:
  • Släng inte mat - köp lagom mängder och ta hand om resterna
  • Dra ner på köttet och öka istället på med olika slags grönsaker
  • Köp ekologiskt och närproducerat av bra kvalitet utan en massa tillsatser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar