måndag 16 december 2013

Boktips - Saltad nota



Såhär till jul kan det passa med ett tips på en intressant bok. Jag har just läst Saltad nota av Mats-Eric Nilsson, som också skrivit Den hemlige kocken, Äkta vara och Döden i grytan. Jag är ju väldigt intresserad av vad jag äter både hemma och borta så den här boken gav mig mycket intressant och ibland skrämmande information. Däremot har jag inte längre någon större lust att gå ut och äta....

Den här boken handlar om matfusket på restauranger. Det vi får på tallriken är definitivt inte det vi tror att vi får. Krögarna tar genvägar med hel- och halvfabrikat som säljs som "hembakat" och "hemlagat". Såser som vi tror har tillagats på restaurangen kan vara en sås köpt i 10-liters plasthinkar eller en pulversås full med E-ämnen som bara blandats ut med vatten. Beställer vi kyckling kommer den ofta från kycklingfabriker i Thailand där djuren haft det många gånger sämre än vad svensk industrikyckling har. Dessutom kan den enligt ett av bokens exempel vara utblandand med upp till 19 % vatten  samt 8 olika smakförstärkare och mättat fett. Brödet är ofta "bake off" och har inte bakats  utan bara gräddats i butiken eller restaurangen. Likadant är det med kakor, degen kommer färdig i rullar som bara  skivas och gräddas på konditoriet. Poängen för krögaren är att det blir billigare att laga mat på industriingredienser än att använda de äkta råvarorna och dessutom lägga tid på tillagning. Några citat ur boken:

"Mycket av köttet kommer stekt och nedfruset. Det behöver bara "bleckas", det vill säga hällas ut i stora metallformar, och sedan värmas upp. Och för att fejka en fin stekyta på exempelvis en köttfärslimpa kan man spreja den med facebrowning så slipper man bryna den på stekbordet."
 
"Samtidigt invaggas gästen ändå i förhoppningen att mat, bröd och kakor har gjorts på traditionella råvaror. Påståendet "Allt är bakat i eget bageri och vi har vår egen konditor" kan mycket väl betyda att brödet är bake off och gjort på mix..."

Boken innehåller också en del restauranghistoria. Ett exempel är historien bakom maten på SJ.s tåg, hur den gått från fina middagar till inplastade mackor fulla med E-ämnen.

En ingrediensguide finns också. Vad ingår i de hel- och halvfabrikat som kan köpas hos restauranggrossisterna, dvs de produkter som vi köper när vi ska äta eller fika ute? För att belysa det finns här en lista över ett antal vanliga produkter och deras innehållsförteckningar. T ex upptar innehållsförteckningen för en arraksboll som löptext nästan en halv boksida!

Ett annat intressant kapitel är en menyguide där författaren presenterar innehållsförteckningar för ett antal vanliga rätter från menyn hos 33 större kedjor som t ex Mc Donalds, O´Learys, IKEA och Subway.

Övrigt som finns i boken är 5 sidor med goda exempel på restauranger som serverar mat av bra kvalitet med äkta råvaror, en E-nummerguide, och 10 tips till en kroggäst.

Jag tycker boken tillför mycket. För att kunna göra medvetna val måste man veta vad man får när man går ut och äter. Som kund tycker jag man borde kunna se på menyerna vad som är "hemtillverkat" och vad som bara är hel och halvfabrikat, och man borde kunna få se innehållsförteckningar om man vill det. Om jag går ut och äter (det händer sällan) så vill jag inte ha mat av sämre kvalitet än den jag äter hemma, det är ju det som oftast är poängen med att gå ut och äta, att få mat tillagad av proffs. Sen händer det väl någon gång att man behöver mat snabbt och går till någon hamburgerkedja men även då vill jag veta vad jag får.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Ska fördjupa mig i den framöver... Ännu mer vardags-skräck... eller vad man ska säga... :)

    SvaraRadera