torsdag 13 november 2014

Om att byta batteri på en Goodwheel elcykel

Jag har haft ett längre uppehåll från bloggskrivandet, det var inte lika kul längre helt enkelt och jag tycker att skrivandet ska vara kul. Jag har ju fortfarande en massa tips och annat att blogga om så kanske kommer jag igång nu i vinter igen.

Ett inlägg ska det i alla fall bli. Jag fick en fråga på ett gammalt inlägg om min elcykel (finns här) så jag bestämde mig för att lägga upp svaret här, alltid kan någon ha nytta av det. Jag kan tillägga att min elcykel fortfarande funkar finfint, den här sommarsäsongen har den gått nästan 300 mil.

Jag har lånat in min man för att skriva mer ingående hur det gick till när han bytte mitt cykelbatteri. Här kommer det:

Jag bytte ut det gamla batteriet mot ett nytt men det var ganska komplicerat. Jag återanvände drivkretsen från det gamla batteriet men det behövdes också en kopplingsbox för att innesluta alla kontaktdonen.

Det nya batteriet köpte jag direkt från Kina från www.bmsbattery.com. Det är av typen LiPO4 som sägs klara fler laddningscykler och klara överladdning bättre vilket är bra om det laddas när det är kallt. Jag köpte 36V 11Ah: http://www.bmsbattery.com/36v/326-24v-lithium-ion-little-frog-abs-shell-ebike-battery-pack.html Du behöver också fästplattan. Batteriet är inte så dyrt jämfört med svenska priser men för att inte bli besviken bör du räkna med att det blir förtullat. Alltså moms + 300 kr tillkommer. Idag kanske du kan hitta någon i Sverige som säljer liknande batterier, i andra hand ebay i Tyskland eller England. Då slipper du moms och tull.
Enklaste sättet att koppla ihop kalaset är att ta bort den gamla gröna kontakten från batteriet men behålla alla kontaktdonen. Finns det inga kontaktdon fungerar det bra med kabelskor. Sätt fast kontaktdonet i en stadig men liten låda med samma höjd som batteriet. (Annars går det inte att montera batteriet). Det blir trångt, för både kopplingslåda och drivenhet måste få plats framför batteriet. Du kan också välja en större låda där både drivenhet, kontaktdon och alla sladdar får plats. Det nya batteriet har en apparatkontakt. Samma som vi har för 230V. (Den med tre pinnar). Jag satte dit en för apparatmontage direkt i lådan men det går också att köpa en förlängningskabel och använda den. Då skulle du också kunna sätta lådan på något annat ställe om du vill. Jag tätade anslutningen mellan  de båda lådorna med silikon och de är dessutom skyddade med tejp.
Slutligen kommer då monteringen. Plattan monterade jag genom att gänga två stadiga skruvar i ramen längst fram där batteriet satt. Resten fästs i pakethållaren. Diverse distanser går åt för att få rätt höjd. Sedan var jag tvungen att bredda pakethållaren genom att sätta dit distanser på sidofästena. Plåtens kanter måste bockas lite lagom så att batteriet sitter stadigt, sitter det och skramlar kommer bara allting att gå sönder med tiden. Några rejäla gummibitar som stötdämpning hjälpte också till.

När jag ändå höll på och kopplade om alla elektronik passade jag på att dra ut två kablar till ett antal vita lysdioder fram och röda lysdioder bak. Ett motstånd i serie för att få rätt ström. R=U/I. Lysdioderna lyser inte upp vägen men gör att lyse bara behövs om det blir riktigt mörkt. Det ger också ökad säkerhet att ha varseljus på dagen också. Jag monterade lysdioderna i reflexer som jag borrade hål i så får man reflexerna på köpet. (Det satt ju en röd reflex bak på det gamla batteriet).
Fram ( 6 vita lysdioder): R = (36-8*3V)/20mA = 600 ohm. Välj 750 ohm.
Bak (4 röda lysdioder): R = (36-4*1,2V)/20 mA = 1560 ohm. Välj 1,8 kohm
Köp högeffektiva lysdioder, annars blir det för svagt. Lysdiodernas påverkan på cykelns räckvidd är helt försumbar.

Batteriladdaren från Bmsbattery var tyvärr inte så bra, två stycken har gått sönder. Jag köpte en liknande från Ping istället: http://www.pingbattery.com/servlet/the-25/Charger-for-36V-39.6V/Detail
Tala i så fall om att du vill ha en annan kontakt.




5 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för beskrivningen, skall försöka mig på detta
    //Carina

    SvaraRadera
  2. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvaraRadera
  3. Coolt att du lyckats byta batteriet. Ja alla 36V elcyklar funkar med vilket 36V batteri som helst men det är ofta kontakterna som är problemet.

    Jag håller på att hjälpa flera personer att byta ut innehåller i sina Goodwheel batterier. Dels till moderna 18650 celler men även LIFEPO4 originalceller.

    Du får gärna tipsa om batteridoktorn.se

    Har själv ett batteri från BMS men det ironiska är att just BMS på deras batterier är riktigt dåliga och drar ström från sista celler och gör det ojämt. Köper inte därifrån igen!

    SvaraRadera
  4. Jag har köpt en goodwheel och behöver köpa ett extra batteri. Var köper man det?

    SvaraRadera
  5. Hej har problem med kontakt mellan batteri och elmotor. Någon som vet hur man gör?

    Tackar på förhand
    Douglas

    SvaraRadera